پیرو کلام امیرعوالم خلقت اعرف الحق تعرف اهله

عاشورا و امام حسین علیه السلام در آئینه احادیث

عاشورا و امام حسین علیه السلام در آئینه احادیث

امامان شیعه علیهم السلام برای اینکه نهضت خونین کربلا و محرم و عاشورا برای همیشه زنده و جاوید بماند، سعی و تلاش فراوانی نمودند و دراین راستا از پنج شیوه استفاده کردند :
1- یادآوری مصائب امام حسین علیه السلام و یاران فداکارش در مناسبت های مختلف، بخصوص در ایام محرم و عاشورا.
عن ابی عمارة المنشد قال: «ما ذکر الحسین بن علی عند ابی عبدالله علیه السلام فی یوم قط فرئی ابو عبدالله علیه السلام متبسما فی ذلک الیوم الی اللیل » (1) ابوعماره منشد می گوید: هر گاه در حضور امام صادق علیه السلام نام حسین علیه السلام برده می شد، آن روز تا شام خنده بر لبان آن حضرت دیده نمی شد.
حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام می فرماید:
«کان ابی اذا دخل شهر المحرم لایری ضاحکا و کانت الکابة (2) تغلب علیه حتی یمضی منه عشرة ایام فاذا کان یوم العاشر کان ذلک الیوم یوم مصیبته و حزنه و بکائه و یقول: هو الیوم الذی قتل فیه الحسین علیه السلام » (3) وقتی ماه محرم می رسید پدرم را کسی خندان نمی دید و غم و اندوه بر او چیره می گشت تا روز عاشورا فرا می رسید و روز عاشورا روز مصیبت و اندوه و روز گریه او بود و می فرمود: این همان روزی است که حسین علیه السلام کشته شد.
زمانی که منصور دوانیقی دستور داد در منزل حضرت صادق علیه السلام را آتش بزنند، آن حضرت در منزل بودند و آتش را خاموش کردند و زنان و دختران وحشت زده از آتش سوزی را دلداری دادند:
«فلما کان الغد دخل علیه بعض شیعته یسالونه فوجدوه حزینا باکیا، فقالوا: ممن هذا التاثر و البکاء؟ امن الجراة علیکم اهل البیت و لیس منهم باول مرة فقال الامام علیه السلام : لا ولکن لما اخذت النار ما فی الدهلیز نظرت الی نسائی و بناتی یتراکضن فی صحن الدار من حجرة الی حجرة و من مکان الی مکان هذا و انا معهن فی الدار فتذکرت فرار عیال جدی الحسین علیه السلام یوم عاشوراء من خیمة الی خیمة و من خباء الی خباء و المنادی ینادی: احرقوا بیوت الظالمین » (4) فردای آن روز دسته ای از شیعیان خدمت آن حضرت رسیدند تا از حالش جویا شوند، دیدند آن حضرت اندوهناک و گریان است پرسیدند: این همه اندوه و گریه از چیست؟ آیا از گستاخی و بی حرمتی آنان نسبت به شما - اهل بیت - این همه ناراحتید و حال آن که این اولین بار نیست که چنین می کنند.
امام علیه السلام فرمود: نه، بلکه اندوه و گریه من از این جهت است که وقتی آتش، آستانه خانه را فرا گرفت، زنان و دخترانم را دیدم که از این اطاق به آن اطاق و از این جا به آن جا پناه می بردند در حالی که من پیش آنان حضور داشتم و تنها نبودند. از این صحنه به یاد فرار خانواده جدم حسین علیه السلام در روز عاشورا افتادم که از خیمه ای به خیمه دیگر و از پناهگاهی به پناهگاه دیگر فرار می کردند و دشمن فریاد می زد: خیمه ستم کاران را به آتش بکشید!



:: موضوعات مرتبط: سیدالشهدا و عزاداری، ،
:: برچسب‌ها: عاشورا, امام حسین علیه السلام, احادیث, نهضت عاشورا, محرم, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 3 آبان 1393
پژوهشی در هویت تاریخی حضرت رقیه سلام الله علیها - ابوالفضل هادی منش

پژوهشی در هویت تاریخی حضرت رقیه سلام الله علیها - ابوالفضل هادی منش

اشاره:

در واپسین سال های عمر معاویه، روزگاری که زیاده خواهی های او سایه ای سنگین از فساد و تباهی بر جامعه مسلمین انداخته بود، تولد نوزادی دختر به نام رقیه (علیهاالسلام) شادی و شعف را به خانه گلین و ساده امام حسین (علیه السلام) فرا خواند و اشک شوق را مهمان نگاه های منتظر کرد و امام، آرامش کوتاه و زودگذری در سایه خرسندی از مولود خجسته خود پیدا کرد و لبخندی از سرور بر چهره خسته و اندوهگین اش از ظلم و جور زمانه نشاند؛ زمانه ای که هتاکی به خاندان پیامبر (صلی الله علیه وآله) و دشنام دادن به امیرالمؤمنین (علیه السلام) سکه رایج شده بود. تزویر و ریاکاری چنان در بافت جامعه نفوذ کرده بود که کسی به چشم های خود نیز اعتماد نداشت. این در حالی بود که سنگینی زخم تمام این معضلات ریشه دار، بر قلب امام وارد می آمد. معاویه اما، با همه فریبکاری و نیرنگی که داشت، در برابر فرشته مرگ، بی چاره و ذلیل می نمود و آن گاه که مرگ گریبانش را گرفت، بی هیچ مقاومتی تسلیم شد و پسر می گسار و شهوت پرست او بر اریکه ای که بیست سال، پدرش بر آن تن، و دنیا پرستان بر آن رخ ساییده بودند، تکیه زد



:: موضوعات مرتبط: سیدالشهدا و عزاداری، اهل البیت علیهم السلام، ،
:: برچسب‌ها: حضرت رقیه سلام الله علیها،ابوالفضل هادی منش, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : یک شنبه 17 آذر 1392
تجزيه و تحليل ادبى خطبه حضرت زينب سلام الله علیها در كوفه - سيّد اسماعيل حسينى اجداد

تجزيه و تحليل ادبى خطبه حضرت زينب سلام الله علیها در كوفه - سيّد اسماعيل حسينى اجداد

چكيده :

خطبه حضرت زينب(سلام الله علیها) در اجتماع مردم كوفه با حمد و ستايش خدا و معرّفى خود به عنوان دختر پيامبر صلی الله علیه وآله شروع می شود و با توبيخ و سرزنش مردم كوفه ادامه و با همين مضمون خاتمه می يابد. از اين رو، سياق كلّى خطبه توبيخ كوفيان است.

حضرت زينب(سلام الله علیها) گريه ظاهرى مردم را زير سؤل می برند و آنان را بسان احمقى فرض می كنند كه رشته هاى ايمانى خود را بعد از تابيدن محكم، پاره پاره كردند و همه اعمال نيك خود را در نزد خدا ضايع كرده و از اين رو، مستحقّ خشم خدا و جاودانگى در عذاب شده است.

در جاى جاى اين خطبه زيبا، استفاده از ايجاز، مجاز، اقتباسات قرآنى و ديگر شيوه هاى بيانى، به خصوص استعاره تمثيليّه، بسيار چشمگير بوده و به زيبايى خطبه افزوده؛ به گونه اى كه با استفاده از مثلهاى قرآنى و شيوه هاى بيانى زيبا، اعمال زشت كوفيان به وضوح در نظرشان به تصوير كشيده شده است.



:: موضوعات مرتبط: سیدالشهدا و عزاداری، ،
:: برچسب‌ها: حضرت زینب سلام الله علیها, خطبه حضرت زینب سلام الله علیها, کوفه, فصلنامه سفینه, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 1 آذر 1392
همایش اندیشه های اعتقادی عاشورا با سخنان مهم حضرت آیت الله میلانی دامت بركاته برگزار گردید:
همایش اندیشه های اعتقادی عاشورا با سخنان مهم حضرت آیت الله میلانی دامت بركاته برگزار گردید:

متن خبر: همایش اندیشه های اعتقادی عاشورا با سخنان مهم حضرت آیت الله میلانی دامت بركاته برگزار گردید:
به گزارش مسئول روابط عمومی بنیاد فرهنگی امامت ؛ حضرت آیت الله میلانی دامت بركاته در همایشی که در آستانه محرم در جمع امامت پژوهان مركز تخصصي امامت اهل بيت عليهم السلام و مبلغین امامت بنیاد فرهنگی امامت برگزار گردید بر ضرورت توجیه مردم در دهه عاشورا و نگرش محققانه پیرامون واقعه کربلا و شیعیان سیدالشهداء عليه السلام ، تأكيد كردند.
ایشان با بیان اینکه با جدایی مردم از عترت، کار بجایی رسيد که حتی قرآن كريم تیرباران شد.
طیّ 50 سال بعد از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله وضعیت جهان اسلام بگونه ای شد که رفع این فاصله و برگشتن مجدد این امت به قرآن و عترت، نیاز به مُهجه ی سیدالشهداء عليه السلام داشت.
آیت الله میلانی در ادامه افزودند: واقعه کربلا برای یهودیان و نصرانی ها و ملحدین، یک واقعه بهت آور به حساب می آید که چگونه یک انسان حاضر می شود برای عقیده اش اینگونه تذهیه کند اما در مقابل افرادی دانسته یا ندانسته می گویند حضرت سیدالشهداء عليه السلام با قطع نظر از عصمت نمی دانستند که به شهادت خواهند رسید، در حالیکه اگر ما عصمت را از سیدالشهداء عليه السلام بگیریم دیگر چیزی باقی نمی ماند.



:: موضوعات مرتبط: سیدالشهدا و عزاداری، ،
:: برچسب‌ها: آیت الله میلانی،عاشورا, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : شنبه 11 آبان 1392
با امام حسین علیه السلام در سایه قرآن - سیدعلیرضا جعفری

با امام حسین علیه السلام در سایه قرآن - سیدعلیرضا جعفری

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: «من دو چیز گرانمایه در میان شما به یادگار می‏نهم: کتاب خدا و خاندانم. این دو هرگز از یکدیگر جدا نمی‏شوند تا آنکه در قیامت کنار حوض کوثر بر من وارد آیند.» (1)
این حدیث‏به حدیث ثقلین معروف شد و تمام فرقه‏های مسلمین آن را در کتب معتبر خویش نقل کردند; اما به فرموده خمینی کبیر «خودخواهان و طاغوتیان قرآن کریم را وسیله‏ای ساختند برای تداوم بخشیدن به حکومتهای غاصب و ضد قرآنی خویش و مفسران حقیقی قرآن و آشنایان به حقایق آن را، که سراسر قرآن را از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) دریافت کرده بودند، با بهانه‏های گونه‏گون عقب زدند و با توطئه کثیف خود، در حقیقت قرآن را از صحنه خارج کردند.» (2)



:: موضوعات مرتبط: سیدالشهدا و عزاداری، ،
:: برچسب‌ها: امام حسین علیه السلام, قرآن, سیدعلیرضا جعفری, توسل, [ ادامه مطلب ] |
ن : علی حسین زاده
ت : جمعه 24 خرداد 1392

صفحه قبل 1 صفحه بعد


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.